حملات روزدوشنبه درمرکزکابل اهداف سیاسی داشت
رحمت اله روان رحمت اله روان

مقامات امنیتی افغانستان اعلام کردند عملیات تروریستی و درگیری روز دوشنبه در مرکز شهرکابل پنج ساعت ادامه یافت.این حملات صبح روز دوشنبه با آتش باری مهاجمان مسلح از فرشگاه بزرگ افغان به سوی دروازه جنوبی ارگ ریاست جمهوری، وزارتخانه های مالیه و عدلیه آغاز شد.
عبدالرحیم وردک وزیر دفاع در نشست خبری مشترک با حنیف اتمر وزیر داخله و امرالله صالح رئیس اداره امنیت ملی طی یک کنفرانس در کابل یاد آور شد که در حملات و درگیری های روز دوشنبه، دو غیر نظامی به شمول یک کودک، دو پلیس و یک نیروی ریاست عمومی امنیت ملی جان باختند و 71 نفر از جمله 35 غیرنظامی و 36 نیروی امنیتی (شش عضو امنیت ملی ، 20 پلیس و ده نظامی از اردوی ملی)زخمی شدند

طالبان با حملات امروز خود به قلب کابل - یعنی در منطقه ی شدیداً حفاظت شده ای که وزارت خانه های عدلیه، مالیه، بانک مرکزی، هتل پنج ستاره ی سیرینا، و فروشگاه مرکزی شهر(فروشگاه قاری امان نوایی) در آن جا قرار دارد و کاخ ریاست جمهوری نیز درحدود یکصد متری آن واقع شده است - خواست تا قدرت خود و ضعف نيروهاي امنيتي افغانستان و ناتو را نشان دهد. سخنگوی طالبان از قبل اعلام کرده بود که بيست نفر از نيروهاي آنها با اسلحه هاي جنگي، نارنجک و کمربندهاي انفجاري با هدف حمله به کاخ رياست جمهوري افغانستان به کابل هجوم برده اند.
گرچه این حمله سرانجام با انفجار ها و تیر اندازی ها ی خونین و کشته شدن مهاجمین پایان یافت و حدود 76 کشته و زخمی برجای گذاشت، اما طالبان توانستند اهداف سیاسی و تبلیغی شان را نیز با قاطعیت گوشزد کنند.
به اذعان صاحب نظران سیاسی، اين حمله هم اهداف نظامي و هم اهداف سياسي داشته است. هدف سياسي اين حمله تاثير گذاشتن بر کنفرانسي است که قرار است تا دو هفته ی ديگر در لندن در باره افغانستان و کمکهاي بين المللي به اين کشور برگزار شود. اين حملات پيش از اين کنفرانس به جامعه جهاني نشان خواهد داد که طالبان تا چه حد قدرتمند است و در واقع يک بازيگر بزرگ در عرصه افغانستان مي باشد. هدف ديگر اين حملات اين بود که ضعف ارتش و نيروهاي امنيتي دولت افغانستان را نشان دهد زيرا با وجود اين که در اين روزها تدابير امنيتي شديدي در کابل برقرار است، طالبان توانسته اند به قلب کابل و نزديک کاخ رياست جمهوري نفوذ کنند. این بدان معنی است که طالبان در ارتش، پلیس و نیروهای امنیتی افغانستان نیز نفوذ کرده اند.

از سوی دیگر، حملات خونين روز دوشنبه طالبان در كابل واكنش رسمي طالبان براي رد مذاكره با دولت افغانستان نیز تلقی می شود. طالبان با انجام حملات روز دوشنبه به دولت افغانستان و نيروهاي خارجي مستقر در این کشور نشان دادند كه توانايي انجام هر گونه حملات را در كابل دارند و نیازی به مذاکره ی تسلیم طلبانه و سازشکارانه ندارند.
مسأله ی دیگر اختلاف ميان کرزی و امريکا و انگليس بر سر ليست سياه و افراد تحت تعقيب امريکا در افغانستان است که حامد کرزی خواسته است تا برخي اسامي از جمله نام ملا عمر رهبر طالبان از اين فهرست حذف شود. زيرا دولت افغانستان تلاش مي کند تا طالبان را به جامعه افغانستان بازگردانده و حتي آنها را در دولت مشارکت دهد. بنابراين حملات روز دوشنبه به نوعي به دولت افغانستان گوشزد کرد تا اگر ملا عمر و برخي ديگر را از اين فهرست حذف نکنند چنين حملاتي ادامه خواهد داشت.
ناتوانی نیروهای ناتو و دولتی افغانستان در حمایت از ساختمان های دولتی و غیر دولتی ضرورت استخدام نیروهای امنیتی خصوصی را نیز برجسته می سازد که به نفع سازمان امنیتی «بلک واتر» است. این سازمان به دلیل کشتار مردم بی گناه در افغانستان و عراق مورد سؤال قرار گرفته است.
رویداد خونین روز دوشنبه کابل نشان داد که نیروهای امریکایی و ناتو از مقابله باطالبان عاجزند، چراکه عملیات روز دو شنبه در حساسترین نقطه ی شهر کابل که سفارتخانه های خارجی بخصوص سفارت امریکا، کاخ ریاست جمهوری و وزارتخانه های مهم افغانستان به اضافه بانک مرکزی و مراکز اقتصادی و فروشگاه ها در اطراف آن قرار دارند صورت گرفته است. این وضعیت بدان معنی است که نیروهای خارجی نمی توانند در افغانستان بمانند و این کشور را ترک می نکنند. اما عملکرد امریکایی ها در افغانستان و در منطقه که مبتنی بر رویکرد سلطه جویی و نظامیگری است نشان می دهد که امریکایی ها به این زودی ها شاید افغانستان را ترک نکنند. اگر چنین باشد در آن صورت گمان می رود که به طالبان عمداً میدان داده می شود تا خارجی ها به اهداف پنهان شان دست یابند.

سفارت ایالات متحده امریکا با نشر اعلامیه ای حمله روز دوشنبه را در کابل محکوم کرد. در این اعلامیه آمده است:«هدف طالبان از این حمله که مسوولیت آن را به عهده گرفته اند، غیرنظامیان بی گناه و حکومت افغانستان بوده است
ریچارد هولبروک نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان نیز این حمله را تقبیح کرد. وی در دهلی نو به خبرنگاران گفت:«تعجب آور نیست که طالبان در افغانستان دست به چنین کاری بزنند.این ها مردم مایوس و بی رحم هستند که این نوع حملات را انجام می دهند.کسانی که این حمله را انجام داده اند یقیناً نجات نخواهند یافت و موفق نیز نه خواهند شد.اما ما می توانیم انتظار هم چون حملات را به شکل عادی داشته باشیم
جنرال ایریک ترمبلی، سخنگوی ایساف (نیروهای بین المللی کمک به امنیت در افغانستان)، گفت:«ایساف نیز می تواند یکی از اهداف کلیدی شورشیان مسلح باشد، زیرا که این امر می تواند موجب تبلیغات بین المللی برای آن ها شود. اما در نهایت این بار شورشیان تصمیم گرفتند که بر مرکز شهر کابل حمله کنند و این جای تاسف است که آن ها بالای برادران افغان و مسلمان حمله می کنند
سخنگوی گوردن براون صدراعظم بریتانیا نیز گفت:«ما این حملات را شدیداً محکوم می کنیم
وی افزود که بریتانیا و سایر اعضای جامعه بین المللی در کنار افغانستان قرار دارند.این واقعه تصمیم برای ایجاد یک افغانستان مصوون تر و محفوظ تر را محکم تر می سازد.
سازمان ملل و کانادا نیز عملیات تروریستی روز دوشنبه در مرکز شهر کابل را نحکوم کردند.

خبرنگار پرس تي.وي روز دوشنبه از كابل گزارش كرد: در پي حملات انتحاري امروز صبح، سخنگوي طالبان مدعي شد اين گروه قادر است پايتخت افغانستان را تحت كنترل خود در آورد. خبرنگار پرس تي. وي گفت: ذبيح الله مجاهد سخنگوي طالبان مدعي شد اين گروه با انجام عمليات امروز خواسته نشان بدهد كه توانمندتر از هر زمان ديگري بوده و قادر است به هر هدفي در پايتخت

سعیدی کارشناس امور سیاسی افغانستان با اشاره به حملات امروز دوشنبه شهر كابل اظهار داشت حملات خونین امروز طالبان در كابل واكنش رسمی طالبان برای رد مذاكره با دولت افغانستان بود.
این كارشناس افغان گفت طالبان ضمن آنكه با انجام حملات امروز به مذاكره جواب رد دادند به دولت افغانستان و نیروهای خارجی مستقر در افغانستان نشان دادند كه توانایی انجام هرگونه حملات را در كابل دارند.
به گفته سعیدی، حملات امروز در كابل حاكی از عدم توانایی دولت در تامین امنیت شهروندان كابل است.
وی در گفتگو با فارس تصریح كرد طالبان امروز خواستند به مردم و دولت افغانستان بفهمانند كه كشورهای خارجی و دولت افغانستان توانایی مقابله با طالبان را ندارند.
سایر تحليلگران دیګر افغانی درباره حملات انتحاري امروز طالبان در پايتخت افغانستان تاکيد کرد گروه طالبان به يک نيروي قدرتمند نظامي تبديل شده و در ارتش و پليس و دستگاههاي امنيتي نفوذ دارد.
مجري شبکه تلويزيوني العربيه از یک تحلیلګر پرسيد آيا حملات امروز طالبان در کابل تنها يک عمليات امنيتي يا تلاشي براي سيطره بر پايتخت افغانستان و کاخ رياست جمهوري به شمار مي رود؟
اين تحليلگر افغان گفت .. مسلما حملات امروز طالبان با هدف سيطره مستمر و طولاني بر ساختمانها يا سيطره بر بخشي از پايتخت افغانستان انجام نشد، زيرا گروه طالبان کاملا مي داند که نمي تواند بر چنين ساختمانهايي يا اماکني در کابل براي مدت طولاني مسلط باشد، تنها هدف طالبان از حملات امروز، رخنه امنيتي و وارد آوردن بيشتر خسارت ممکن به دولت افغانستان و نيروهاي امنيتي است و همچنين توانمندي خود براي انجام حملات به کابل با وجود تدابير امنيتي شديد در آن را اثبات کرد.
مجري پرسيد آيا به اعتقاد شما تعداد زيادي از نيروهاي امنيتي افغانستان با طالبان ابراز همبستگي مي کنند؟
حبيب حکيمي یک تحلیلګر افغانی درجواب میګویند .. من نمي توانم بگويم که بخش گسترده اي از ارتش و پليس افغانستان با گروه طالبان ابراز همبستگي مي کنند، اما قطعا طالبان در داخل ارتش و پليس و دستگاههاي امنيتي افغانستان، نفوذ دارد و حداقل گروه طالبان آمادگي رخنه به درون دستگاههاي امنيتي افغانستان را پيدا کرده است زيرا انجام چنين حملاتي در مرکز پايتخت بدون هماهنگي با افراد يا شبکه هايي در داخل دستگاههاي امنيتي يا نيروهاي امنيتي افغانستان وجود ندارد.
 حامد کرزاي رئيس جمهور افغانستان از چند سال پيش به سبب افزايش نفوذ طالبان در کاخ خود محبوس شده است و اکنون حتي کاخ رياست جمهوري هم امن نيست، آيا حملات امروز طالبان، چالشي براي کرزاي و افغاني ها و حتي آمريکايي ها به شمار مي رود؟
اين تحليلگر افغان اظهار داشت .. قطعا گروه طالبان از سالها پيش به چالش سياسي و نظامي براي دولت حامد کرزاي و نظاميان بيگانه در افغانستان تبديل شده است، همانطور که گفتيد رئيس جمهور کرزاي قادر به خروج از کاخ رياست جمهوري نيست و تحت تدابير امنيتي شديد و خيابانهاي بسته از کاخ خارج مي شود، و اين يکي از انتقادهاي باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا از کرزاي پيش از راهيابي به کاخ سفيد بود که گفته بود کرزاي رئيس جمهور کاخ رياست جمهوري است نه رئيس جمهور افغانستان؛
مسلما اين چالش در حال افزايش است و در عين حال گروه طالبان به يک نيروي قدرتمند نظامي تبديل شده است که حضور نظاميان بيگانه و دولت افغانستان را تهديد مي کند .پاي  .


January 20th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات